Deze website maakt gebruik van cookies - bekijk de cookie policy Aanvaarden Aanvaarden   Weigeren Weigeren

Afvoeren die BOB-campagne!

Gepost op 09/02/2010 om 10:00 in column door TomVSt

Opgelet! Deze tekst is uitdrukkelijk bedoeld als column. De mening gepresenteerd in deze tekst is het persoonlijke standpunt van de auteur, en geeft niet noodzakelijk het standpunt weer van deze website.

De resultaten van de BOB-campagnes van de afgelopen jaren worden gepresenteerd vóór de start ervan. Het aantal gecontroleerde bestuurders is opgelegd, en de resultaten moeten beter (of in het slechtste geval even goed) zijn als de vorige jaren. Het ideeën-arsenaal om die resultaten ook daadwerkelijk te halen blijkt onuitputtelijk, en de uitvoering van die ideeën wordt elk jaar efficiënter. Het eindejaar, met het vooruitzicht naar een nieuwe storting uit het boetefonds, werkt duidelijk inspirerend voor onze dappersten in het blauw.

Ach, alcoholcontroles, waarom bestaan die nog? Onze korpsen hebben er geen boodschap aan, immers al die ongevallen worden toch veroorzaakt door enkele maniakken die sneller dan toegelaten rijden. Onze bestuurders liggen er nog minder wakker van, immers ze rijden met een paar glaasjes (teveel) op toch gewoon wat trager naar huis. De hardcore zuiplap beweert bovendien dat hij/zij in zwaar beschonken toestand nog altijd beter rijdt dan de gemiddelde hedendaagse nuchtere automobilist, en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ze soms nog gelijk hebben ook.

 

In de prehistorie waren alcoholcontroles hard labeur voor onze blauwe vrienden en vriendinnen. Voor uren de straat op, vaak op een ontiegelijk vroeg uur, in de kou, de wind, de regen. De eenzame mobilist met een oranje worst naar de straatkant dirigeren, begroeten met een zelfzekere goedenacht, en om de papieren vragen. Even binnen schijnen en beoordelen of een blaastest zijn nut zou kunnen hebben. Bij twijfel, het toestelletje erbij halen, en de bestuurder/bestuurster om zijn/haar adem vragen vergezeld van de nodige instructies. Indien positief, betekende dat met de zondaar naar de combi en een ademanalyse afnemen, en bovendien een berg papierwerk.

 

Die tijden zijn veranderd. Met quota's in het achterhoofd en werkdruk in het voorhoofd, is efficiëntie een basisbekommernis.

  • Positieve bestuurders zijn een probleem, zowel voor de statistieken, als voor het extra werk dat je ermee hebt. En dus moet er vooral worden gecontroleerd wanneer er het minste kans is op treffers: op uren dat de gemiddelde mens nog niet aan alcohol denkt, en de alcoholisten nog op café zitten; anders gezegd, zeker overdag, en liefst tussen 10 en 16uur. De warmte en het licht overdag maakt het werken bovendien aangenamer, veiliger, en kost de korpsleiding geen overuren.
  • Massaal controleren ook. Iédereen laten blazen, ook de werkmens die onderweg is, of de moeder die met haar kinderen op de achterbank om brood rijdt. En indien echt nodig, samen met de collega's zelf nog enkele malen blazen, kwestie van de cijfers op te leuken.
  • De controle vooral niet verplaatsen, je duidelijk zichtbaar opstellen, en grote wegen uitpikken. De talloze SMS-diensten zijn dan de broodnodige waarschuwing voor de verraste (bewust) dronken enkeling, die alsnog zijn reisroute kan aanpassen om geen tijd te verliezen bij het aanschuiven voor alcoholcontroles.
  • Alle aanwezige agenten aan het blaaswerk! Een zwaantje dat hoofdzakelijk staat te niksen terwijl op de uitkijk, is de doodsteek voor de efficiëntie. De bestuurder die nog snel ergens inslaat of zelfs gewoon omkeer maakt bij het waarnemen van de controle, daar zouden we overigens flink wat extra werk mee kunnen hebben.

 

En dus zijn er leugens, grote leugens, statistieken en als overtreffende trap verkeersstatistieken. Gelukkig is de BOB-campagne nu officieel afgelopen, en hoef ik me weer 11 maanden niet meer druk te maken om zoveel georkestreerde hypocrisie. De kans dat ik een alcoholcontrole tegen het lijf loop buiten de BOB-campagne is miniem. En als die dag zou komen, zo heb ik me voorgenomen, dan moet ik zeker met de Lotto spelen. Ik zou wel eens een overduidelijke lucky day kunnen hebben.

Bookmark and Share