flits.bnet.be - drive safely
MENU
INFORMATIE

Deze website verzamelt gegevens van u, maakt gebruik van cookies en externe diensten (AdSense). Vergewis u van onze algemene voorwaarden, en alsook van ons beleid ten aanzien van cookies en uw privacy. Om gebruik te maken van deze website, dient u toe te stemmen met ons beleid.

verwerpen
accepteren

Wie, wat en vooral waarom?

Waarom deze website? Wie zit erachter en wat willen we bereiken?

Waarom?

Het Belgische verkeersbeleid is een lachertje. Elk gewest en zelfs elke politiezone "doet maar wat". Van enige consistentie, laat staan onderbouwing, is helemaal geen sprake. En dan wordt het al snel: meet niet wat belangrijk is, maak belangrijk wat gemakkelijk te meten is.

De huidige focus op snelheid is ongezien. Uiteraard speelt snelheid een rol in elk ongeval: had iedereen stilgestaan, dan was er waarschijnlijk niets gebeurd. Te snel is echter niet hetzelfde dan sneller dan toegestaan! Snelheid is een oorzaak in amper 3% van alle ongevallen. En die 3% excessen haal je niet uit het verkeer met een (on)bemande radar langs de kant.

Toch wordt het overgrote merendeel van alle boetes uitgeschreven voor het overschrijden van de snelheidslimiet (niet hetzelfde als te snel). Een limiet die willekeurig wordt opgelegd, en ondanks een technische verbetering van de auto's in de afgelopen decennia, enkel is verlaagd tot een absurde slakkengang. Bovendien worden meer dan 2 op 3 boetes uitgeschreven voor minimale overtredingen tussen 0 en 10km/h, gebeurt het merendeel van alle snelheidscontroles overdag bij goed weer en net niet voor de schoolpoort 's morgens en 's namiddags. Want bestuurders worden wel verondersteld hun snelheid naar beneden aan te passen naargelang de omstandigheden (en blijken daar ook goed in te slagen), maar als het ook enkele km/h sneller kan, dat lukt niet?!?

Anderzijds blijkt meer dan 80% van de bestuurders die na een ongeval in het ziekenhuis belanden geïntoxiceerd (tijdens het weekend), en had 30% van de verkeersdoden kunnen vermeden worden als ze simpelweg hun veiligheidsgordel hadden aangehad. Kan u zich herinneren wanneer u nog bent gecontroleerd, buiten die (on)bemande snelheidscontroles gemiddeld elke 20 gereden kilometers? Ongeveer 2000 flitspalen in België, waarvan het merendeel in Vlaanderen. Enkel het Verenigd Koninkrijk doet beter met 4000, maar heeft dan wel 66 miljoen inwoners.

Wil je een verkeersboete betwisten of je beter informeren? Jammer dan! Je verkeersboete wordt meteen een stuk duurder wanneer je naar de politierechter wil, en je rechter is politiek benoemd. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Schuldig tot jij kan bewijzen dat het niet zo was. Wie sprak er over een rechtsstaat, waar je recht hebt op verdediging? Daarnaast is de Wet Openbaarheid van Bestuur een lege doos in België, met een commissie die enkel kan adviseren, en geen bevoegdheid heeft bij meergemeentelijke politizones.

Wat?

Jullie zo goed mogelijk informeren en schrijven met een scherpe pen zijn onze enige wapens. Dat proberen we al ongeveer 15 jaar naar best vermogen. Je kan ons het best helpen door zelf betrouwbare informatie aan te dragen. Enkele belangrijke actiepunten zijn:

Wie?

Wij zijn een onafhankelijke (en no-nonsense) groepering, die streven naar een betere mobiliteit voor iedereen, op een zinnige manier. Voor en door bestuurders, pro-mobilisme. Toch moet een website gehost, ontwikkeld en onderhouden worden, domeinnamen vernieuwd,... De website wordt uitgebaat door een rechtspersoon die geen banden heeft met verkeers- of mobiliteitsinstanties, maar wel de uitgaven dekt (en ons voortbestaan garandeert), en een deel van die uitgaven tracht te compenseren door te adverteren.